Onderhoud
Dagelijks onderhoud
Dagelijks onderhoud wordt op alle objecten uitgevoerd; het benodigde budget hiervoor is vastgelegd in de begroting.
Exploitatie dagelijks onderhoud (bedragen x € 1.000) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Groen | 1.335 | 1.357 | 1.376 | 1.376 |
Wegen | 1.047 | 1.064 | 1.081 | 1.081 |
Civiele Kunstwerken | 36 | 36 | 36 | 36 |
Beeldende Kunstwerken | 4 | 4 | 4 | 4 |
Straatmeubilair | 89 | 89 | 89 | 89 |
Speelplekken | 108 | 108 | 109 | 109 |
Openbare Verlichting | 271 | 274 | 274 | 274 |
Watergangen | 33 | 33 | 33 | 33 |
Verkeersregelinstallaties | 81 | 81 | 81 | 81 |
Totaal | 3.004 | 3.045 | 3.082 | 3.082 |
Planmatig onderhoud
Voor het planmatig onderhoud van de openbare ruimte wordt er gewerkt vanuit de reserve groot planmatig onderhoud openbare buitenruimte. Met behulp van Assetmanagement en effectgestuurd beheer wordt de buitenruimte gemonitord (Asset betekent kapitaalgoed). Op basis van maatschappelijke effecten, risico's en kosten worden planmatige- en vervangingsinvesteringen ingepland en uitgevoerd. Voor de komende jaren is al het planmatig onderhoud voor alle assets in beeld gebracht. Voor de eerste vier jaar zijn de projecten op basis van ramingen en offertes voor alle assets concreet gemaakt. In 2019 is gestart met het opstellen van de nieuwe beheerplannen voor Wegen, Groen, Civiele kunstwerken, Watergangen, Spelen, Begraafplaats en Openbare Verlichting en Verkeersregelinstallaties 2020-2029. Deze worden naar verwachting begin 2020 afgerond. Voor de periode na 2023 zijn de ramingen minder exact, omdat deze gebaseerd zijn op landelijke eenheidsprijzen, gemiddeldes, kengetallen en aannames.
In 2020 zijn er grote uitgaven geraamd voor :
groot onderhoud van een aantal wegen met elementenverharding in de woonwijken en aan asfalt op de doorgaande wegen,
het vervangen van de verkeersregelinstallatie Zijdelweg / Prinses Christinalaan en Zijdelweg / Maximalaan om de doorstroming te kunnen blijven garanderen en veiligheid voor de fietsers te waarborgen,
een lichtschakelsysteem voor het aan- en uitzetten van de openbare verlichting installeren omdat gemeentes daar per 1-2-2020 verantwoordelijk voor zijn.
Op basis van de huidige opgestelde onderhoudsplannen is de reserve (inclusief de jaarlijkse toevoegingen) over een periode van 10 jaar op voldoende niveau. Mogelijk moet dit nog in 2020 bijgesteld worden als de nieuwe beheerplannen opgesteld zijn met de ambities vanuit het IBOR.
In 2020 gaan we onder anderen met deze integrale projecten aan de slag:
Couperuslaan
De bestrating is verouderd en kan niet meer op het gewenste kwaliteitsniveau gehouden worden met dagelijks onderhoud. De boomwortels drukken op sommige plekken de stoeptegels omhoog waardoor de stoep niet goed gebruikt kan worden. Daarbij is het riool toe aan vervanging. De afvoer van hemelwater wordt afgekoppeld van de rioolwaterafvoer. De straat wordt waar mogelijk klimaatadaptief en water robuust gemaakt. Bewoners worden geïnformeerd en waar mogelijk betrokken bij keuzemogelijkheden in de voorbereidingen.
Fresialaan
Uit de rioolinspectie bleek dat deze toe is aan vervanging. Ook de overige assets zoals de verharding, groen en verlichting zijn ook toe aan vervanging doordat ze verouderd zijn. De bewoners worden geïnformeerd en waar mogelijk betrokken bij keuzemogelijkheden. De openbare ruimte wordt klimaatadaptief en water robuust ingericht. De oude verlichting wordt vervangen door LED verlichting.
Glanskopmees
Uit de inspectie is gebleken dat de Glanskopmees aan onderhoud toe is. De straat voldoet niet meer aan de gestelde eisen en er zijn veel kuilen en rijsporen. Ook is het straatwerk door het inklinken van de veen-ondergrond gezakt. Het bestratingsmateriaal zelf is aan het einde van zijn technische levensduur. Door de verzakkingen is het riool meegezakt. Daarom moet ook het hoofdriool worden opgehaald. Door de noodzakelijke werkzaamheden is het niet mogelijk om het aanwezige openbaar groen te handhaven. Het wordt een integraal project, waarbij ook de verlichting en de ondergrondse containers worden meegenomen. De bewoners worden geïnformeerd en waar mogelijk betrokken bij keuzemogelijkheden.
Het planmatig onderhoud vanuit de opgestelde onderhoudsplannen is als volgt in de reserve openbare ruimte te specificeren:
Planmatig onderhoud (bedragen x € 1.000) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Groen | 440 | 606 | 480 | 410 |
Wegen | 1.796 | 1.673 | 1.313 | 805 |
Civiele Kunstwerken | 58 | 36 | 25 | 34 |
Beeldende Kunstwerken | 0 | 0 | 0 | 0 |
Straatmeubilair | 0 | 0 | 0 | 0 |
Speelplekken | 5 | 15 | 23 | 26 |
Openbare Verlichting | 136 | 41 | 267 | 60 |
Watergangen | 107 | 338 | 302 | 74 |
Verkeersregelinstallaties | 0 | 18 | 17 | 17 |
Totaal | 2.542 | 2.727 | 2.427 | 1.426 |
Investeringen openbare ruimte (bedragen x € 1.000) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Civiele kunstwerken | 114 | 15 | 176 | 527 |
Verkeersregelinstallatie (automaat) | 88 | 0 | 0 | 0 |
Verkeersregelinstallatie (buitenwerk) | 144 | 0 | 0 | 0 |
Speelvoorzieningen | 73 | 63 | 28 | 46 |
Totaal | 419 | 78 | 204 | 573 |