Rechten
Grafrechten
Grafrechten kunnen worden geheven voor de dienstverlening die de gemeente verricht voor de algemene begraafplaats. De wettelijke basis voor de heffing is artikel 229 Gemeentewet en de verordening grafrechten. Zoals vastgelegd in de nota lokale heffingen is het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid gehanteerd.
Berekening kostendekkendheid grafrechten | (bedragen x 1000) |
---|---|
Kosten taakvelden, exclusief uren | 128 |
Inkomsten taakvelden, exclusief heffingen | 0 |
Netto kosten taakveld | 128 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 117 |
Overhead | 91 |
BTW | 0 |
Totale kosten | 336 |
Opbrengst heffingen | 336 |
Dekkingspercentage | 100% |
Algemene rechtenverordening
De aard van de algemene rechten is divers. Bij heffing van de algemene rechten dient sprake te zijn van kosten-verhaal ter zake van een door of vanwege de gemeente verstrekte dienst (veelal administratieve dienstverlening). De belastingplichtige is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend. Er is een toenemende ontwikkeling om gemeentelijke tarieven te maximaliseren of te begrenzen. Bij de algemene rechten zijn de tarieven van de paspoorten en rijbewijzen al begrensd. Een opsomming van de diensten waarvoor leges verschuldigd zijn is opgenomen in de tarieventabel die horen bij de algemene rechten verordening. De tarieventabel is ingedeeld in drie categorieën/titels:
Burgerzaken/algemene dienstverlening.
Omgevingsvergunning/dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving.
Overige rechten/dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn.
De wettelijke basis voor de heffing is artikel 229 Gemeentewet en de algemene rechtenverordening. De tarieven binnen de algemene rechtenverordening dienen per titel 100% kostendekkend te zijn, waarbij het mogelijk is om een eventuele onderdekking te verhalen bij andere tarieven binnen dezelfde titel.
Berekening kostendekkendheid van de leges Titel 1 | (bedragen x 1000) |
---|---|
Kosten taakvelden, exclusief uren | 190 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 384 |
Overhead | 238 |
BTW | 22 |
Totale kosten | 834 |
Opbrengst heffingen | 533 |
Dekkingspercentage | 64% |
Berekening kostendekkendheid van de leges Titel 2 | (bedragen x 1000) |
---|---|
Kosten taakvelden, exclusief uren | 349 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 307 |
Overhead | 190 |
BTW | 38 |
Totale kosten | 884 |
Opbrengst heffingen | 966 |
Dekkingspercentage | 109% |
Berekening kostendekkendheid van de leges Titel 3 | (bedragen x 1000) |
---|---|
Kosten taakvelden, exclusief uren | 8 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 63 |
Overhead | 39 |
BTW | 2 |
Totale kosten | 112 |
Opbrengst heffingen | 65 |
Dekkingspercentage | 58% |
Berekening kostendekkendheid van de totale legesverordening | (bedragen x 1000) |
---|---|
Kosten taakvelden, exclusief uren | 547 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 754 |
Overhead | 467 |
BTW | 62 |
Totale kosten | 1.830 |
Opbrengst heffingen | 1.564 |
Dekkingspercentage | 85% |
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente is op grond van de Gemeentewet bevoegd om kwijtschelding van gemeentelijke heffingen te verlenen. De uitvoering van de kwijtschelding is gebonden aan de wetgeving van het Rijk. Strenger toepassen van de wetgeving is daarbij toegestaan. Een meer ruimhartige toepassing niet. Het huidige beleid is om de wettelijke kwijtscheldingsmogelijkheden zo optimaal mogelijk te benutten. Kwijtschelding kan aangevraagd worden door particuliere belastingplichtigen alleen voor de afvalstoffenheffing. Bijstandsgerechtigden hoeven geen verzoek om kwijtschelding in te dienen. Deze wordt automatisch toegekend.
Ontwikkeling lokale lasten
Met ingang van 2015 is voor de berekening van de woonlasten de koppeling losgelaten. Echter voor de vergelijking van de woonlasten met vorig jaar is onderstaand overzicht nog wel opgenomen.
Rekening houdend met een woning met een gemiddelde waarde van € 285.000 betekent dit dat de OZB voor woning eigenaren met gemiddeld afgerond € 5 stijgt. Dit betekent in 2020 een procentuele stijging van 1,6% ten opzichte van 2019. Voor de jaren 2021 en verder is er geen aanpassing van het OZB-tarief meegenomen in de begroting. Voor de afvalstoffenheffing en rioolheffing geldt het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid en zijn de tarieven gebaseerd op respectievelijk het grondstoffenbeleid en het GRP-6.
Woonlasten | 2019 | 2020 | Mutatie absoluut | Mutatie relatief |
---|---|---|---|---|
OZB eigenaar woning | € 311 | € 316 | € 5 | 1,6% |
Afvalstoffenheffing | € 264 | € 264 | € 0 | 0,0% |
Rioolheffing | € 244 | € 244 | € 0 | 0,0% |
Totale woonlasten | € 819 | € 824 | € 5 | 0,6% |